استعداد و مهارت

تفاوت وکیل حقوقی با وکیل کیفری را می دانید؟

همه ما زمانی که با یک مشکل قانونی رو به رو می شویم بدنبال یک وکیل حقوقی یا وکیل کیفری خوب و باتجربه می رویم. بطور کلی وکلا به دو نوع وکیل حقوقی و کیفری تقسیم می شوند.

گروه اول از وکلا که وکلای حقوقی هستند به پرونده ها و دعاوی حقوقی رسیدگی می کنند. اما گروه دوم از وکلا یعنی وکلای کیفری وارد مسائل دعاوی حقوقی نمی شوند و عمدتا در حیطه تخصصی خود یعنی امور کیفری مشغول به فعالیت هستند.

ما در این قسمت می خواهیم تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری را برایتان روشن کنیم تا در صورت مراجعه به یک وکیل بدانید کدام نوع از آنها مناسب نیازهای شما هستند. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

وکیل کیست و چه وظیفه ای برعهده دارد؟

شاید این سوال را از خود پرسیده اید که کلا وکیل حقوقی یا وکیل کیفری کیست و چه وظایفی دارد و اینکه آیا می توان برای مسائل و مشکلات قانونی به هردوی آنها مراجعه کرد یا خیر!

باید بگوییم وکیل کسی است که از جانب فردی به نماینده قانونی او تبدیل شده و در واقع از طرف موکل خود و به نمایندگی از او به انجام امور محوله مرتبط با پرونده می پردازد.

بهتر است این را بدانید، کسی که ما او را وکیل دادگستری حقوقی یا کیفری می نامیم با کسی که ما او را وکیل مدنی می نامیم تفاوت هایی دارند. البته انواع دیگر وکیل مانند وکیل بین الملل هم هستند که آنها هم ابتدا باید وکیل پایه یک دادگستری شوند تا بتوانند در این حیطه فعالیت کنند.

تعریف وکیل و وکیل کیست
وکیل کسی است که از جانب افراد یا موکل خود و به نمایندگی از آنها به پیگیری پرونده امور قانونی و دفاعیات از موکل خود می پردازد

با این حال، وکیل مدنی وکیل پایه یک دادگستری نیست و می تواند فقط بصورت عمومی تر کلیه امور تفویض شده در وکالتنامه را از جانب موکل خود انجام دهد. این در حالی است که یک وکیل پایه یک دادگستری حقوقی یا کیفری از پروانه وکالت معتبر برخوردار بوده و بدون هیچگونه محدودیتی می تواند به امور قضایی موکل خود بطور کامل مبادرت کند.

همچنین این را هم باید بدانید که آنها دعاوی قانونی را در دو مورد حقوقی و کیفری پیگیری می کنند. اما این دو نوع دعاوی چه هستند؟

در دعاوی حقوقی به نوعی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد وجود دارد. نکته ظریفی که باید به آن اشاره کنیم این است که در دعاوی حقوقی مجازاتی تعیین نشده اما در آنسو، در دعاوی کیفری که رابطه مستقیمی با نظم و امنیت جامعه ما دارند، مجازات هایی از طرف قانون گذار تعیین شده اند.

یکی از اشکالات و ظرائفی که می توانیم در حیطه فرق وکیل حقوقی و کیفری در کشورمان به آن اشاره کنیم، عدم وجود قانون روشن و مشخصی برای متمایز نمودن حیطه کاری وکیل حقوقی و کیفری است.

از اینرو وکلای حقوق و کیفری هر دو قادرند در هر زمینه یا پرونده ای ورود پیدا کنند و تنها مسئولیت آنها بسته به وظیفه ای است که در موضوع پرونده برعهده دارند.

 

 

انواع وکیل کدامها هستند؟

1. وکیل حقوقی

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، وکیل حقوقی یکی از انواع وکیل است، و به وکلایی گفته می شود که مسئول و نماینده رسیدگی به حقوق مدنی و مشاوره حقوقی افراد هستند.

وکیل حقوقی کسی است که در دادگاه‌های حقوقی، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و غیره در امور مدنی که مرتبط با قوانین حقوقی هستند که شامل قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون تجارت، قانون حمایت خانواده، قانون امور حسبی و برخی دیگر است، ورود می کنند

در واقع، وکلای حقوقی به صورت تخصصی در حیطه هایی که در بالا گفتیم ورود پیدا کرده تا به رفع مشکلات موکلین خود بپردازند. برخی از دعاوی حقوقی که می توانیم به آنها اشاره کنیم، مطالبه اجرت المثل، مطالبه نفقه، دعاوی مطالبه وجه و دعاوی دیگری از این قبیل را شامل می شوند.

انواع وکیل وکیل حقوقی و کیفری ایران برتران

2. وکیل کیفری

اما در این قسمت از تفاوت وکیل حقوقی با وکیل کیفری می خواهیم بدانیم وکیل کیفری کیست و چه تفاوت هایی نسبت به وکیل حقوقی داشته و علاوه بر آن چه وظایفی را انجام می دهد؟

 وکیل کیفری در واقع وکیلی است که اغلب در دادگاه های کیفری، نظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره فعالیت می کند. علاوه بر این موارد یک وکیل کیفری در اموری که با قوانین کیفری و جزائی ارتباط دارند شامل قوانین مجازات اسلامی، قوانین آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات نیروهای مسلح، قانون قاچاق اسلحه و قوانینی از این قبیل به صورت خیلی جدی تر و تخصصی تر فعالیت دارد.

برخی از دعاوی کیفری که از وظایف یک وکیل کیفری هستند و می توانیم به آنها اشاره کنیم، دعاوی کیفری مانند فروش مال غیر، سرقت، ترک انفاق، کلاهبرداری، ارتشا، اختلاس و برخی دیگر هستند.

 

 

تفاوتهای وکیل حقوقی و کیفری

اما آنچه که از فرق وکیل حقوقی و وکیل کیفری مشخص است، این است که یک وکیل حقوقی عمدتا و به صورت تخصصی تر در اموری مرتبط با مسائل و پرونده های حقوقی فعالیت داشته و از سوی دیگر حیطه یک وکیل کیفری بطور ویژه بر روی امور کیفری متمرکز است.

به همین دلیل است که معمولا یک وکیل حقوقی یا وکیل کیفری در حوزه ای که در آن تخصص دارند ورود پیدا می کنند و از آنجاییکه قوانین در این حوزه ها متفاوت هستند و نیاز است وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هر یک آگاهی و اشراف کامل به حیطه خود داشته باشند، عملکرد آنها به این شیوه بهتر خواهد بود.

شاید بتوانیم بگوییم تفاوتی ندارد به چه نوع وکیلی برای مسائل قانونی خود مراجعه می کنید. به هر یک از وکلای قانونی و رسمی دادگستری مراجعه کنید، می توانند در امور قانونی کمکتان کنند.

البته توصیه ما به شما انتخاب بهترین و برترین وکلای دادگستری است که در ایران برتران این مهم برایتان مهیا شده است. کافیست در موتور جستجوی گوگل یا در وبسایت ایران برتران بدنبال کلمه بهترین وکیل + شهر” مورد نظر خود باشید تا با انتخابی صحیح به امور قانونی خود بپردازید.

همانطور که گفتیم در کشورمان چندان به نوع و تفاوت وکیل حقوقی یا وکیل کیفری توجه نشده است و شما می توانید به هریک از آنها مراجعه کرده و به انجام امور حقوقی خود بپردازید.

از این رو پیشنهاد می کنیم برای انجام و پیگیری پرونده های حقوقی خود به یک وکیل متخصص در امور حقوقی و برترین وکیل در این حوزه مراجعه کنید و برای پرونده های کیفری خود به یک وکیل متخصص در امور کیفری و برترین وکیل در این حوزه در امور کیفری و به اصطلاح عام یک وکیل کیفری مراجعه نمایید.

اگر از وکلای متخصص و یک وکیل حقوقی یا کیفری خوب و با تجربه در دعاوی حقوقی خود استفاده کنید، به نتیجه بهتری دست خواهید یافت. بنابراین بسیار اهمیت دارد از یک وکیل مناسب و با تخصص بهره گیرید و برای جستجوی وکیل مورد نظر خود وقت بگذارید.

 

 

جمع بندی

در این مطلب به تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری پرداخته شد. همانطور که گفتیم به طور کلی وکلا به دو گروه وکیل حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند و هر در حیطه خود مشغول به فعالیت است.

باید این را بدانید که از یک وکیل حقوقی که در زمینه های حقوقی فعالیت دارد، نمی توان انتظار فعالیت کیفری و موفقیت در آن را داشت هرچند استثناتی نیز وجود دارند.

قبلا هم این مطلب را گفتیم که در کشورمان چندان به موضوع تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری توجه نشده و هر دوی وکلای حقوقی و کیفری را در هر زمینه ای می توان به کار گرفت.

وکلای حقوقی در واقع عمدتا به امور و پرونده های مرتبط با حقوق مدنی می پردازند و در طرف دیگر وکلای کیفری هستندکه عمدتا به امور و پرونده های کیفری می پردازند.

بنابراین نمی توانیم حیطه کاری وکیل حقوقی و کیفری را مشابه یکدیگر بدانیم. در واقع با وجود اینکه هردوی آنها در حوزه وکالت فعالیت دارند، اما نمی توان انتظار داشت که یک وکیل حقوقی وظایف یک وکیل کیفری و یا بالعکس را انجام دهند.

در پایان همه وکلا اعم از وکیل حقوقی یا کیفری با بدانند که امر احقاق حقوق افراد مسئله ای حساس و مهم است و یک وکیل حقوقی یا کیفری نیز باید تمام تلاش خود را در راستای پیروزی موکل خود در دعاوی حقوقی یا کیفری انجام دهد.

نوشته ها و مطالب مشابه

ترجیحا از جیمیل استفاده نمایید
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده نظرات
0
برترین ها از نظر شما کدامند؟ "نظر، سوال یا تجربه خود را مطرح کنید"x