استعداد و مهارت
موضوعات داغ

چطور وکیل بین المللی شویم؟

چطور وکیل بین المللی شویم؟

برای اینکه بدانیم چطور وکیل بین المللی شویم ابتدا باید تعریف یک وکیل بین المللی را بدانیم. در ادامه به شرایط وکیل بین المللی شدن و درآمد یک وکیل بین المللی هم اشاره می کنیم.

 

وکیل بین المللی کیست؟

وکیل بین المللی نماینده سازمان ها و نهادهای دولتی در امور قضایی بین الملل است که با ارائه اطلاعات از طرف موکل خود در جهت حقوق قانونی او، بهترین نتیجه را برای موفقیت در پرونده به او توصیه می کند.
وکیل بین المللی می تواند در تخصص های مختلفی مشغول به کار شود. این حیطه ها می توانند قانون مالیات، قانون اوراق بهادار و حقوق مالکیت معنوی را شامل گردند.

 

رویای تبدیل شدن به یک وکیل بین المللی ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد و تصور عموم  از آن یک زندگی در پرواز به سرتاسر جهان برای مشاوره و کنفرانس های متعدد است. با این حال، این حرفه شما را بیشتر از اینها درگیر خود خواهد نمود.


 

 

وکیل بین المللی چه می کند؟

وکیل بین‌المللی به شرکت‌ها، مردم و نهادهای دولتی مشاوره حقوقی و بهترین توصیه‌ها را ارائه می‌دهد. موارد زیر از وظایف یک وکیل بین المللی محسوب می شوند.

1. پیمایش زمینه های مختلف جهانی و محدودیت های زبانی

یک وکیل بین المللی با مراجعانی از چندین کشور سر و کار دارد و بنابراین باید از مسائل اجتماعی و سیاسی این کشورها به خوبی مطلع بوده و در کنار آن بتواند به زبانی که موکلان به آن راحت هستند با آنها ارتباط برقرار کند.

2. بررسی پرونده و صحبت با مشاوران محلی

به عنوان بخشی از هر موضوع / اختلاف حقوقی، وکلا باید قادر باشند مسائل پرونده را بخوبی تجزیه و تحلیل کنند. با این حال، وکیل بین المللی بودن مستلزم هماهنگی سریع با افراد مربوطه در کشور هدف می باشد.

به عنوان مثال زمانیکه مورد وکالت، کسب مجوز در کشور X است، رفت و آمد مداوم بین ارگان های دولتی مربوطه مورد نیاز است و در این صورت است که وکیل بین الملل به یک مشاور محلی در کشور X نیاز خواهد داشت.

3. توسعه دهندگان بین المللی

توسعه بین المللی یک جنبه حیاتی از حقوق بین الملل است که مستلزم تعامل با مناطق نوظهور از طریق نهادهای دولتی است. زمینه های توسعه بین المللی می تواند قوانین تجارت، حقوق مالکیت معنوی، حقوق بین الملل بهداشت و کمک های مالی را شامل شود.

4. دیپلماسی

اگر فردی بخواهد برای کار زیاد سفر کند، حوزه دیپلماسی حقوق بین الملل باید مورد توجه قرار گیرد. پیش نیازهای حقوق بین الملل برای دیپلماسی بیشتر به عنوان یک توصیه عمل می کند تا یک دستور قانونی.

 


 

 

درآمد وکیل بین المللی چقدر است؟

 

درآمد یک وکیل بین المللی بطور میانگین بین 100000 تا 350000 دلار در سال است. البته عوامل و معیارهایی در کسب این درآمد دخیل هستند. عواملی همچون تجربه و سابقه وکیل بین المللی، آشنایی کامل به زبان انگلیسی و یا زبان های دیگر و درصد پرونده های موفق او می توانند تاثیر زیادی در میزان این درآمد داشته باشند.

توصیه می کنیم زبان مرتبط با حیطه ای که در آن فعال هستید را تقویت کنید تا به نوعی از امتیاز ویژه ای نسبت به وکلای دیگر برخوردار شوید.


 

 

چطور وکیل بین المللی شویم؟ 

 

 

در این بخش شرایط وکیل بین المللی شدن را برایتان توضیح می دهیم.

1. در طول دوره کارشناسی 

اگر قبل از پیوستن به دانشکده حقوق، بدنبال یک دوره لیسانس مرتبط هستید، کسب مدرک لیسانس مطالعات بین الملل می تواند بسیار مفید باشد. یادگیری یک زبان خارجی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تسلط به یک زبان خارجی هنگام برقراری ارتباط با همکاران یا بازدید از کشورهای دیگر کلید اولیه ورود به این حیطه حساس است. در کنار آن شناخت سنت ها و فرهنگ محلی کشورها یکی دیگر از ویژگی های مشترک دوره های زبان است که می تواند برای رسیدگی به مسائل حقوقی بسیار مفید باشد.

2. در طول دوره دانشکده حقوق 

بسته به حوزه قضایی، دانشکده حقوق شامل سه تا پنج سال تحصیل تمام وقت است. دانشجویان سال اول یک دوره کلاسی را به پایان می‌رسانند که موضوعات حقوق اساسی مانند قراردادها، اموال، تخلفات و قانون اساسی را پوشش می‌دهد.

در سال دوم و سوم، دانشجویان دوره های انتخابی را به پایان می برند که می توانند در دوره های کارآموزی بالینی یا قضایی نیز شرکت کنند. بطور کلی در دانشکده حقوق، مطالعه حقوق بین الملل به دانشجویان دید بهتری برای درک مسائل جهانی می دهد.

برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویان اجازه می‌دهند که فقط بر تحصیل حقوق بین‌الملل تمرکز کنند.

این رشته ها کلاس هایی را در زمینه فروش و تجارت بین المللی، سیاست خارجی، حقوق تطبیقی، فرهنگ های حقوقی تطبیقی ​​و قانون تجارت چند ملیتی ارائه می دهند.

دانشجویان باید به خوبی آگاه باشد که آیا می خواهند تخصص خود را در حقوق بین الملل دنبال کنند یا خیر! گذراندن دوره های انتخابی در این زمینه نیز می تواند درک کاملی از موضوع به شما ارائه دهد. حقوق شرکت های بین المللی پیشرفته، حل اختلاف بین المللی، تحقیقات حقوقی بین المللی و حقوق بین المللی کودکان چند نمونه از دروس انتخابی هستند.

3. ورود به حرفه وکالت 

پس از قبولی در آزمون وکالت و اخذ پروانه، وکلا می توانند در سازمان های دولتی و خصوصی برای اجرای حقوق بین الملل استخدام شوند. برای اشتغال در این حوزه، وکیل نه تنها به تخصص در حقوق بین الملل بلکه در سایر حوزه های قانون نیز به تخصص نیاز دارد.

4. گزینه ای برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دانشکده های حقوقی خاصی وجود دارند که مدرک کارشناسی ارشد حقوق (.LL.M) را به شاغلین ارائه می دهند. حقوق بین الملل .LL.M رشته ها اغلب بر حوزه خاصی از موضوع تمرکز می کنند، از جمله حقوق بین الملل عمومی، تجارت بین المللی، حقوق بشر بین المللی، یا حقوق بین الملل حقوق بشر.

برنامه های درسی این دوره ها، آموزش های تخصصی را در زمینه خاصی از حقوق بین الملل که دانشجویان برای آن انتخاب شده اند ارائه می دهند.


 

 

چرا وکیل بین المللی شویم؟ 

1. دیدگاه جهانی در مورد سیستم حقوقی

مدرک حقوق بین الملل به دانشجویان در مورد سیستم های حقوقی جهانی و نحوه تدوین آنها از طریق معاهدات و وظایف بین المللی، علاوه بر عناصر اساسی سیستم حقوقی محلی، آموزش هایی را ارائه می کند.

به عنوان نمونه یک معاهده چندملیتی مانند توافقنامه آب و هوای پاریس باید به تصویب برسد و به طور منظم در سطح ملی اجرا شود. کسب‌وکارهایی که در یک کشور فعالیت می‌کنند و سپس به کشوری دیگر گسترش می‌یابند، با خطر تفاوت در قوانین و محیط قانونی مواجه اند. بنابراین این موضوع که این تفاوت قوانین چگونه بر استراتژی تجاری آنها تأثیرگذار خواهد بود از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، معضلات اخلاقی بزرگتری نیز وجود دارد. مثلاً چگونه مالیات یک شرکت بین المللی را اجرا کنیم؟ وضعیت فعالیت های دریایی دریای چین جنوبی بر اساس قوانین بین المللی چگونه است؟ حقوق قطب شمال متعلق به چه کسی است؟ چگونه باید با مناقشه اسرائیل و فلسطین مقابله کنیم؟ همانطور که دیدید سوالات دشواری وجود دارند که پاسخ ساده ای ندارند.

شاید افراد عادی ادعا کنند که هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت. اما این وکیل بین المللی است که به طور مداوم با این مسائل حقوقی دست و پنجه نرم می کند، چارچوب های قانونی در جهان را مورد سنجش قرار می دهد و به شکل دهی قوانین جدید کمک می کند.

2. امکان کار و تحصیل در خارج از کشور

حقوق بین‌الملل رشته ای است که به مسافرت های بسیار بیشتری نسبت به سایر حیطه های حقوقی نیاز دارد. چه شخص برای یک شرکت چند ملیتی کار کند و چه برای یک سازمان غیردولتی. اگرچه سفر پیش نیازی برای تمرین و کسب تجارب در این حوزه قانونی محسوب نمی شود، اما می توان آن را یک امتیاز در این حرفه محسوب نمود.

حقوق بین‌الملل فرصت‌های بسیار خوبی را برای کار و بطور کلی کسب‌ و کارها ایجاد نموده است.

از جمله این کسب و کارها، افرادی هستند که به دنبال انجام تجارت در خارج از کشور یا حضور در مکان‌هایی مانند سازمان ملل یا کار در پشت صحنه اجلاس سران رهبران جهان هستند. و علاوه بر آن می توان به کسانی که می‌خواهند سفر کنند، جهان را ببینند، یا با زبان یک کشور دیگر آشنا بوده و مشتاق به استفاده از آن هستند نیز اشاره کرد.

3. فرصت های شغلی با شرکت های بین المللی و سازمان های غیردولتی

فارغ التحصیلان حقوق بین الملل به دلیل توانایی های تحلیلی، دیدگاه جهانی و دانش پایه حقوقی خود از فرصت های خوبی برخوردار هستند.

سازمان‌های بین‌المللی مانند فیفا و سازمان ملل، و همچنین سازمان‌های غیرانتفاعی مانند عفو بین‌الملل، همگی مکان‌هایی هستند که یک وکیل بین المللی می‌تواند در آن مشغول به کار شود. سایر مسیرهای شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته از جمله کار در شرکت هایی در خارج از کشور یا خدمت به عنوان وکیل دولتی نیز از این قبیل هستند.

در هر حال، وکلایی که در حقوق بین الملل تخصص دارند، مشاوران موثر در جهت سیاستگذاری ها محسوب می شوند. این نوع وکلا به واسطه درک عمیقشان از تعهدات تحت معاهدات بین المللی و ظرفیت تفکر و دید وسیع خود از این حیطه ها، قدرت خوبی در تجزیه و تحلیل مسائل مرتبط با آن را دارند.

4. فرصت های عالی به واسطه پرتقاضا بودن این حیطه 

با توجه به جهانی شدن، حتی کسب و کارهای متوسط ​​شروع به داشتن دفاتر در خارج از کشور و سرمایه گذاری برای کار در بازارهای مختلف بین المللی کرده اند.

 شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است اغلب به یک وکیل بین المللی یا یک مشاور حقوقی آگاه در حقوق بین‌الملل نیاز داشته باشند، زیرا بخش‌های عمومی و امور حقوقی و تجاری در آن سوی مرزها ممکن است قوانین و پیچیدگیهای مربوط به خود را داشته باشند.

5. وکلای بین المللی تأثیر مثبتی بر جهان می گذارند

شاید اگر بگوییم یک وکیل بین‌المللی با اقدامات خود می تواند دنیا را واقعا تغییر دهد، اغراق نکرده ایم. آنها غالباً در پاسخگو نمودن افراد به دلیل نقض حقوق بشر و همچنین محافظت از افراد ضعیف در برابر برخی از عناصر تاریک تر و پرنفوذتر جوامع نقشی پررنگ دارند. مواردی همچون جنایات جنگی و قاچاق انسان از این جمله هستند.

 

حقوق بین الملل چیست؟

 

حقوق بین الملل، مجموعه قوانین، موافقت نامه ها و معاهداتی است که که به ترتیب برای همه کشورها اعمال می گردد.

بطور کلی سه حوزه تحت پوشش حقوق بین الملل وجود دارد:

1. حقوق بین الملل خصوصی

حقوق بین الملل خصوصی به اختلافات و معاملات بین اشخاص خصوصی از جمله شرکت ها و افراد می پردازد.

2. حقوق بین الملل عمومی

حقوق بین الملل عمومی بر روابط بین کشورها و نهادهای بین المللی حاکم است. حقوق معاهدات، حقوق دریاها، حقوق کیفری بین‌المللی، حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و قانون تجارت بین‌المللی از جمله حقوق بین الملل عمومی محسوب می شوند.

3. حقوق فراملی

حقوق فراملی شاخه ای از حقوق بین الملل است که اختیارات کشورهای مستقل را در تعامل با یکدیگر محدود می کند. همچنین قراردادهای منطقه‌ای را پوشش می‌دهد که اجازه می‌دهند قوانین یک کشور در مواردی که با مجموعه‌ای از قوانین فراملی در تضاد باشد، بی‌اعتبار اعلام شود.

به عنوان نمونه، قوانین اتحادیه اروپا مستقیماً توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال می شود و دارای مجموعه قوانین خاص خود است.

 

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به این سوال که چطور می توان یک وکیل بین المللی شد، پاسخ دهیم. اگر بخواهیم یک نگاه کلی به حرفه وکیل بین المللی بیندازیم، می توانیم بگوییم وکلای بین المللی کسانی هستند که به پرونده‌های مربوط به موکلان، معاملات و درگیری‌هایی در حوزه‌های متعدد قضایی که بطور بین المللی و خارج از مرزهای یک کشور خاص رخ می دهند، رسیدگی می‌کنند.

تقاضا برای وکلای بین المللی با تجربه در عصر جهانی شدن و ارتباطات گسترده کشورها با یکدیگر، روز به روز در حال افزایش است. این حرفه در ایران نیز علاقه مندان به خود را دارد. در واقع  آینده شغلی، پرستیژ و درآمد بالای وکیل بین المللی جذابیت این حرفه را دوچندان نموده است.

از طرف دیگر، حرفه حقوق بین‌الملل یک امتیاز متمایزکننده برای افراد فعال در آن نیز محسوب می شود. بطوریکه آنها را از دیگر وکلا و افراد شاغل در حیطه های قانونی مختلف جدا می کند.


 

 

سوالات متداول


مشاور حقوقی مجاز خارجی کیست؟

فردی که به عنوان مشاور حقوقی خارجی ثبت شده در کشور خود مجوز فعالیت وکالت داشته باشد، یا در حال حاضر به عنوان وکیل یا مشاور حقوقی (یا معادل آن) از جایگاه خوبی برخوردار باشد و یا اینکه دارای گواهینامه معتبر وکالت باشد.

وکیل بین المللی چکار می کند؟

حوزه کاری عمده برای وکلای بین المللی به شرح زیر است:

  • تهیه پیش نویس قراردادهای بین المللی و تجاری
  • قوانین و مقررات کشورهای مختلف را بررسی کند.
  • در جلساتی با هدف مذاکره یا حل و فصل توافقات یا اختلافات شرکت کند.

 

برترین ایرانیان با ایران برتران

نوشته ها و مطالب مشابه

ترجیحا از جیمیل استفاده نمایید
8 نظر
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده نظرات
8
0
برترین ها از نظر شما کدامند؟ "نظر، سوال یا تجربه خود را مطرح کنید"x